donderdag 25 augustus 2011

Artikel in Weekblad 'Almere, Deze Week'

Vandaag verscheen een artikel in het weekblad 'Almere, Deze Week' over de Jan de Zwart-loop op 11 september aanstaande, incl. twee foto's van Ben. Onderstaand de integrale tekst :

Almeerder beklimt Mont Ventoux voor longfibrosepatiënten (Redacteur Hestia Ruben)

 “Ik zet mijn verdriet om in actie”

 OOSTVAARDERSBUURT – Ben Stuivenberg is al 71 jaar, maar toch gaat hij zondag 11 september de Zuid-Franse berg Mont Ventoux bedwingen, afwisselend hardlopend en fietsend. De tocht is 21 kilometer, een hoogteverschil van 1600 meter en stijgingspercentages tussen de 7 en 12 procent.

“Begin dit jaar is een goede vriend van mij overleden. Hij had longfibrose, een aandoening waarbij zich bindweefsel vormt in de longen en de longen geen zuurstof meer op kunnen nemen”, vertelt Ben. “Dit is een onomkeerbare aandoening en zorgt voor toenemende benauwdheid. Nu ik heb meegemaakt hoe desastreus het kan uitpakken, ik een vriend heb gezien die zo ontluisterend naar adem hapt, wil ik iets doen voor de mensen die nog met de ziekte kampen. Zijn dood heeft emotioneel een grote impact op me gehad."

Plezier in hardlopen

Dus zamelt hij geld in voor de Belangenvereniging Longfibrosepatiënten door samen met Oscar Brook de Mont Ventoux te beklimmen. “Ik weet wat me te wachten staan, want dit wordt namelijk de tweede keer dat ik deze berg op ga. Begin augustus heb ik het ook al gedaan, toen ik daar toevallig in de buurt op vakantie was. Toen was ik volledig onvoorbereid. Nu heb ik er voor getraind.” Hoewel Ben niet onbekend is met hardlopen. Vorig jaar liep hij, ter ere van zijn zeventigste verjaardag, een aantal wedstrijden en werd in een aantal eerste in zijn leeftijdsklasse. Zoals de halve marathon van Monaco, de Zevenheuvelenloop en de halve marathon van Eindhoven. “Ja ik ben bevlogen over hardlopen, maar het gaat om het plezier dat je er in hebt. Alleen op de fiets naar boven had voor mij niet genoeg uitdaging, en ik heb nog lucht zat voor iemand van mijn leeftijd. Daarbij: samen is wel zo leuk.”

Goed gevoel

Ben verwacht binnen de vier uur op de top te zijn. “Dan hebben we ruim 1500 euro binnengehaald voor de longfibrosevereniging. Ik ben blij dat ik mijn frustratie, verdriet en onmacht over het overlijden van mijn vriend om heb kunnen zetten in een actie. De overledenen kun je niet meer helpen, de anderen nog wel. En dat geeft een goed gevoel.”

Wie de sponsoractie van Ben Stuivenberg wil steunen, kan geld overmaken naar Oscar Brook o.v.v. ‘Jan de Zwart Mont Ventoux beklimming’, rekeningnummer 463952510. Stuur voor meer informatie over de sponsorloop een e-mail naar ben.stuivenberg@yahoo.com.


Ben Stuivenberg zamelt geld in voor de Belangenverenigingen Longfibrosepatiënten door de Mont Ventoux te beklimmen. (Foto: Fred Rotgans)

Geen opmerkingen: